Znajomy agent pyta: “Czy przegląd samochodu elektrycznego różni się od przeglądu tradycyjnego samochodu spalinowego?”. Pyta go o to zainteresowany klient.
Odpowiedź jest prosta. Przegląd popularnego “elektryka” nie różni się niczym od przeglądu każdego innego pojazdu spalinowego. Właściciele, użytkownicy takich pojazdów muszą pamiętać o obowiązkowych regularnych, corocznych przeglądach technicznych pojazdów. Tak jak regulują to przepisy, pierwsze badanie techniczne nowego pojazdu należy wykonać przed upływem 3 lat licząc od dnia pierwszej rejestracji pojazdu. Kolejne badanie należy wykonać przed upływem dwóch lat od daty pierwszego przeglądu, a następne już po każdym roku.
Diagnostyka pojazdów elektrycznych
Diagnostyka (popularny przegląd) pojazdu na prąd praktycznie niczym nie różni się od tej przeprowadzanej przy pojazdach spalinowych, poza brakiem sprawdzania jakości spalin. Diagnosta przeprowadzający przegląd sprawdza numer VIN wybity na tabliczce znamionowej i porównuje go z numerem zawartym w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Dalej sprawdza układ kierowniczy – luzy w układzie kierowniczym oraz sprawdza czy nie ma wycieków smarów lub płynów. Sprawdza układ hamulcowy, czyli stan tarcz, klocków, zacisków i przewodów hamulcowych. Kolejny układ to elementy zawieszenia: całe podwozie, luzy w wahaczach oraz stan ogumienia oraz oświetlenia pojazdu. Generalnie ma także obowiązek sprawdzić cały stan i wygląd pojazdu oraz blacharki. Nie ma żadnych wymogów związanych ze sprawdzaniem stanu akumulatorów, urządzeń do ich ładowania itd.
Procedury diagnostyczne dla pojazdów elektrycznych
Samochód bez usterek jest dopuszczony do ruchu, poprzez wpis do dowodu rejestracyjnego oraz zgłoszenie przeglądu do bazy CEPiK wraz z podaniem przebiegu pojazdu. Jeśli diagnosta wykryje małe usterki (bez wpływu na bezpieczeństwo eksploatacji i bezpieczeństwo ruchu) dopuszcza taki pojazd do ruchu, ale zobowiązuje kierowcę do usunięcia tych usterek np. wymiany żarówki itp. Wpisuje to w wydawanej karcie z dokonanego przeglądu. Jeśli wykryte usterki okażą się poważne diagnosta może:
- – Nie potwierdzać przeglądu. Kierowca musi zgłosić się z usuniętymi usterkami w wyznaczonym terminie do ponownego przeglądu.
- – Zatrzymać dowód rejestracyjny i odesłać go do Wydziału Komunikacji. Właściciel pojazdu otrzyma go dopiero po ponownym pozytywnym przeglądzie.
Wykonanie przeglądu elektryka można wykonać w każdej autoryzowanej stacji diagnostycznej w Polsce. Nie są tutaj wymagane żadne szczególne wymogi diagnostów. Takie – szczególne kompetencje diagnostów – są wymagane np. przy przeglądach pojazdów z instalacją gazową i wodorową, pojazdach specjalnych, TIR-ach. Do takich przeglądów stacja diagnostyczna musi być także odpowiednio przygotowana technicznie.
Podsumowanie
Trzeba także podkreślić, że diagnosta przeprowadzający przegląd ponosi odpowiedzialność prawną. Może być np. pociągnięty do odpowiedzialności karnej, jeśli zdarzenie (wypadek lub stłuczka) miały związek przyczynowo skutkowy z przeprowadzonym przeglądem. Pociąga to za sobą także odpowiedzialność cywilną, odszkodowawczą.